Het kabinetsplan voorziet in snellere procedures rond de aanleg van wegen en andere infrastructurele projecten. Bezwaarprocedures worden bijvoorbeeld ingekort. Volgens de regering zijn de tientallen miljarden aan extra investeringen goed voor de werkgelegenheid, vooral in de bouwsector.

Ook de PvdA die nog geen maand geleden uit de coalitie stapte stemde in waardoor een stemverhouding ontstond van 48 voor en 17 tegen. Senator Margriet Meindertsma van de PvdA verklaarde zich evenmin buitengewoon kritisch over de wet. ,,We vinden dat iedere mogelijkheid moet worden aangegrepen om de werkgelegenheid te stimuleren. Daarom stemmen wij met pijn in het hart voor.”

Windmolenparken

Demissionair premier Jan Peter Balkenende en de demissionaire ministers Camiel Eurlings (Verkeer & Waterstaat), Ernst Hirsch Ballin (Justitie), Tineke Huizinga (VROM) en Gerda Verburg (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) waren dinsdag bij het debat aanwezig. De Tweede Kamer stemde al vorig jaar, op 17 november, in met de wet. Bedoeling was om de wet met ingang van dit kalenderjaar te laten ingaan, maar de Senaat wilde meer tijd om de plannen te beoordelen. Balkenende betreurde dat zeer.

De crisis- en herstelwet moet leiden tot de bouw van wegen, sluizen, woningen en windmolenparken. Het gaat bijvoorbeeld om windmolenparken in Flevoland en op de Tweede Maasvlakte. De wegen N31 door Harlingen en de ring rond Parkstad in Zuid-Limburg vallen ook onder de wet. De spoorlijn Groningen-Leeuwarden prijkt eveneens op de lijst met aan te pakken projecten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl